Mindfulness

aandacht – eenvoud – acceptatie – zijn

De wijsheid van mindfulness

De westerse psychologie en oosterse wijsheid, vloeien samen in mindfulness volgens het model MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) en MBSR (Mindfulness Based Stressreduction). De meest bekende definitie van mindfulness werd geformuleerd door de grondlegger Jon Kabat-Zinn: ‘doelbewust niet-oordelende aandacht geven in het moment’. De warme, betrokken en zorgzame kwaliteit van ‘aandacht geven’ speelt hierin een cruciale rol. Hieruit volgt de gangbare vertaling ‘aandachtstraining’.

Mindfulness is geen psychotherapie of gesprekstherapie. Een mindfulnesstraining is geen praatgroep. Het is in de eerste plaats een ‘way of being’ en een ‘way of seeing’. Het is een verzoek tot observatie en betrokken afstand nemen waar ‘moeten’ wordt vervangen door ‘ont-moeten’ en ‘doen’ door ‘zijn’. Het is wel zo dat therapeutische effecten kunnen versterkt worden vanuit de mindfulness.

The real meditation is how you live your life

Jon Kabat-Zinn

Is mindfulness iets voor jou?

Een 8-wekentraining was aanvankelijk bedoeld voor mensen met chronische lichamelijke pijn maar al snel bleek mindfulness ook doeltreffend te zijn op andere gebieden: stress, burn-out, angstklachten, depressie en preventie van terugval in depressie. Het beoefenen van mindfulness is een rijke meerwaarde omdat ze inwerkt op elk facet van je leven: je relatie met jezelf, je omgeving, je professionele leven, je gezinsleven en je perceptie van het leven in het algemeen.

In de training leer je contact maken met de rijkdom van het moment. De oplossing voor veel problemen ligt in het heden. Met regelmaat oefenen opent je leven naar diepere acceptatie en innerlijke vrijheid. Mindfulness heeft een positieve invloed op slaapproblemen, piekeren, omgaan met intense emoties, zelfzorg en grenzen zetten. Mindfulness ondersteunt je in moeilijke periodes van je leven. Je leert het cultiveren van veerkracht, wat betekent dat je tegenslagen vanuit een andere invalshoek kan benaderen. Je ontvangt handige tips die je meer stressbestendig maken en je verhoogt je emotionele intelligentie. Je maakt kennis met de kracht van (zelf)compassie.

En mindfulness is er ook voor iedereen die een meer gelukkige levenshouding wil aannemen en van het leven wil genieten!

Praktische info

°Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining met een bewezen gunstig effect bij stress, burn-out, depressie, angst en chronische pijn. De 8-wekentraining is er ook voor wie dagelijkse activiteiten thuis of op het werk met focus en veerkracht wenst aan te pakken.

°Een mindfulnesstraining bestaat uit 8 wekelijkse sessies met een duur van 2,5 uur per sessie (pauze inbegrepen). Het programma vormt één geheel en kan niet afzonderlijk gevolgd worden en niet per sessie betaald worden.

°We werken in een groep van maximum 6 deelnemers. Neem gerust contact op bij interesse en je komt dan vrijblijvend op een lijst terecht voor een volgende training als de groep volzet is.

°Aan elke inschrijving gaat een intake vooraf. Hiervoor vul je verplicht het intakeformulier in bij aanmelding onderaan deze pagina. Dit formulier is strikt vertrouwelijk. Op basis van dit formulier kan indien nodig of gewenst nog een (telefonisch) gesprek gekoppeld worden. Zonder terugbezorgd intakeformulier is er geen deelname mogelijk aan de training.

°Deze investering in je mentaal en emotioneel welzijn bedraagt 290 euro. Deelname aan de training is enkel mogelijk na betaling, uiterlijk een week voor aanvang van de training. Inbegrepen: een heuse hap wijsheid gekoppeld aan direct toepasbare vaardigheden, een werksyllabus en toegang tot de audio-downloads (met tal van geleide meditaties). Tijdens de pauze wordt er thee en water aangeboden.

°Misschien kies je er liever voor een individueel traject te volgen? Op die manier wordt het een training met zorgzame opvolging op maat. Het pakket bestaat uit een gratis intake bij Focus & Flow en 7 sessies op afspraak van telkens van 2 uur. Je betaalt hiervoor 85 euro per sessie van 2 uur. Ook hier zijn werksyllabus en audiodownloads met geleide meditaties inbegrepen.

°Hou er best rekening mee in je dagelijkse planning dat de training oefeningen omvat. Gemotiveerd deelnemen en bereidheid tot engagement is een pluspunt!

Trainingen in 2022

Bewust en in balans het najaar in? Gun jezelf het geschenk van mindfulness! De training gaat door in kleine groepen met gerichte aandacht voor elke deelnemer.

Wens je graag eens te proeven van mindfulness vooraleer de volledige training te volgen? Check dan even de info over ‘Ont-moeting met mindfulness’ bij de workshops.

Reeks september – oktober 2022

  • gratis intake ofwel in praktijk Focus & Flow of via zoom of telefonisch
  • telkens op dinsdagavond van 19 tot 21:30 uur
  • data: 06/09, 13/09, 20/09, 27/09, 4/10, 11/10, 18/10, 25/10
  • locatie: praktijk Focus & Flow
  • prijs: €290, incl. 8 sessies, oefenmapje, audiomateriaal en thee of water in de pauze
  • inschrijven kan tot uiterlijk 20/08 via gratis intake (op afspraak) of aanmelding onderaan deze pagina

Reeks november – december 2022

  • gratis intake ofwel in praktijk Focus & Flow of via zoom of telefonisch
  • telkens op dinsdagavond van 19 tot 21:30 uur
  • data: 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12, 13/12, 20/12, 27/12
  • locatie: praktijk Focus & Flow
  • prijs: €290, incl. 8 sessies, oefenmapje, audiomateriaal en thee of water in de pauze
  • inschrijven kan tot uiterlijk 27/10 via gratis intake (op afspraak) of aanmelding onderaan deze pagina

In groep én op maat

Lukt het voor jou niet op dinsdagavond? Of kies je gewoon graag jouw eigen moment en stel je graag je eigen groepje samen? Vanaf 2 personen kan je een 8-weken mindfulnessreeks volgen tegen het groepstarief en op afspraak , dus op een ogenblik dat mogelijk is voor jullie. Neem contact op met Focus & Flow!

Meer info over de najaarsreeksen: telefonisch of per e-mail

 

Veel meer dan onze talenten, zijn het onze keuzes die bepalen wie we werkelijk zijn.

J.K. Rowling

%d bloggers liken dit: